• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024

اخبار ویژه

پولادمردان وزنه بردار مرودشتی در مسابقات جهانی جوانان اسپانیا امام جمعه موقت  مرودشت گفت : هشت سال دفاع مقدس قطعه بی نظیری از تاریخ اسلام می باشد/دستگاه های خدمت رسان نهضت آسفالت را ادامه دهند امام جمعه مرودشت گفت :هفته وحدت زمان مناسبی برای توجه به مشترکات دینی شیعه وسنی است / شعر وادب فارسی با فرهنگ دینی ما عجین شده است    امام جمعه موقت مرودشت گفت :گلایه امام جمعه موقت مرودشت به قطعی بدون اعلام برق به مردم  / تسریع در پروژه های عمرانی در اولویت دولتمردان قرار گیرد امام جمعه موقت مرودشت گفت :پیاده روری اربعین تداوم مسیر عاشورا است / آزادگان سرافراز ذخائر انقلاب هستند جدول زمانبندی مدیریت اظطراری بار اعلام شد باشگاه کیوکوشین ایچی گکی پرو مرودشت قهرمان مسابقات استانی کیوکوشین شد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت :پرسشگری،مطالبه گری وروشنگری فریاد رسای خبرنگاران است / به جد پیگیر دغدغه های صنفی خبرنگاران واصحاب رسانه خواهم بود

7
مزایده چراغ‌خاموش کارخانه آزمایش

مزایده چراغ‌خاموش کارخانه آزمایش/ چوب حراج فردا بر سر آزمایش فرود می‌آید

  • کد خبر : 1417
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
مزایده چراغ‌خاموش کارخانه آزمایش/ چوب حراج فردا بر سر آزمایش فرود می‌آید

مزایده چراغ‌خاموش کارخانه آزمایش/ چوب حراج فردا بر سر آزمایش فرود می‌آید دومین کلان‌مزایده کارخانجات استان در اقدامی عجولانه شنبه ۲۷ اسفند با قیمت پایه بیش از ۸۰۳ میلیارد تومان برگزار خواهد شد؛ اقدامی که از الان شکست آن قابل پیش بینی است. به گزارش پایگاه خبری افق مرودشت وبه نقل ازخبرگزاری فارس، پس از […]

مزایده چراغ‌خاموش کارخانه آزمایش/ چوب حراج فردا بر سر آزمایش فرود می‌آید

دومین کلان‌مزایده کارخانجات استان در اقدامی عجولانه شنبه ۲۷ اسفند با قیمت پایه بیش از ۸۰۳ میلیارد تومان برگزار خواهد شد؛ اقدامی که از الان شکست آن قابل پیش بینی است.

مزایده چراغ‌خاموش کارخانه آزمایش/ چوب حراج فردا بر سر آزمایش فرود می‌آید

به گزارش پایگاه خبری افق مرودشت وبه نقل ازخبرگزاری فارس، پس از گذشت یکسال و نیم از ماموریت ویژه استانداری فارس مبنی بر احیای کارخانه آزمایش با بی‌نتیجه بودن دهها جلسه که در شیراز و تهران برگزار گردید و پس از آنکه بی انگیزگی و عدم تمایل مالک کارخانه آزمایش به سرمایه‌گذاری بنیادی در این واحد‌ مستعد تولید و صنعت، کارخانه آزمایش در سکوت خبری روز شنبه ۲۷ اسفندماه با عاملیت بانک ملت به مزایده گذاشته می شود.

به دلیل خالی بودن کارخانه از تجهیزات و ماشین آلات تولید که پیش از این توسط مالکان اصلی فروخته شده بود، آگهی مزایده تنها تحت عنوان اموال غیرمنقول آزمایش شانزدهم اسفند ماه در روزنامه های کثیرالانتشار محلی استان فارس به چاپ رسید.

در واقع هیچ گونه اموال منقولی برای این واحد سابق صنعتی‌ باقی نمانده و تنها عرصه و اعیان آزمایش باقی است که پس از گذشت مهلت قانونی، به حراج گذاشته می شود.

طبق اطلاعات انتشار یافته در سامانه کدال بورس کشور و آنچه در آگهی مزایده ذکر شده، حراج مجموع دارایی های در رهن بانک آزمایش شامل ساختمان، تأسیسات، چاه های آب و فضای سبز با برآورد قیمت پایه کارشناسی   ۸۰۳،۴۹۳،۷۵۵،۰۰۰ تومان معادل هشتصد و سه میلیارد و چهارصد و نود و سه میلیون و هفتصد و پنجاه و پنج هزار تومان روز شنبه ساعت ۹ تا ۱۲ در محل اجرای ثبت اسناد مرودشت آغاز می شود و به بالاترین قیمت پیشنهادی به نفع بانک ملت فروخته خواهد شد.

 هیچ‌گونه اموال منقولی برای آزمایش باقی نمانده و تنها عرصه و اعیان آن باقی است که پس از گذشت مهلت قانونی، به حراج گذاشته می شود

کارخانه آزمایش پیش از این دوبار در خطر حراج قرار گرفته بود که هربار دخالت دستگاه قضا به توقف مزایده انجامید. آخرین بار یک ماه پیش از بازدید رییس جمهور از کارخانه در سال ۱۴۰۰ بود و در آن زمان ریاست دادگستری استان بیان با موقت بودن این اتفاق اعلام کرد که مطابق قانون بانک ملت مجاز به انجام مزایده است و مالکان باید به تعیین تکلیف کارخانه اقدام کنند.

پس از ماموریت ویژه استاندار فارس مبنی بر بازگرداندن دوباره کارخانه آزمایش به عرصه صنعت کشور، سلسله جلساتی آغاز شد که به جرات می‌توان گفت محور اصلی اکثر آنها برداشتن موانع و همکاری با مالک بود.

آبان ماه سال گذشته، یک ماه پس از سفر رییس جمهور به استان، ساسان مبینی معاون اقتصادی وقت استانداری فارس از برگزاری جلسه ای با حضور استاندار فارس، نماینده مالک و مدیر اجرایی کارخانه در محل دفتر بانک ملت کشور خبر داد که در آن بانک ملت بر انجام مزایده اصرار داشت  و با پا در میانی مدیریت اجرایی استان تنها به شرط احیا و راه اندازی لغو شد.

مبینی در این باره  گفته بود: بانک مُصر به برگزاری مزایده بود، نگرانی بانک از این جهت است که اگر مساعدتی هم در بحث تسهیل و تقسیط بدهی کند باز منجر به راه اندازی کارخانه و ایجاد اشتغال نشود.

وی تأکید کرد: البته از آنجا که اراده مقامات ارشد استان بر راه اندازی مجدد کارخانه است، مبنا بر این است که مسئله به گونه ای مدیریت شود که در نهایت به راه اندازی و ایجاد اشتغال منتهی گردد؛ با این وجود آنچه پس از باز شدن درهای کارخانه در خرداد ماه سال جاری مشاهده شد، بی نتیجه بودن جلسات و اقدامات صوری مالکان بود.

مسئله ای که جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس آن را عین توافق می‌دانست و با انتقاد به کارگروه رفع موانع تولید گفته بود: کارخانه آزمایش اگر مطلوب ما نیست، اگر فعالیتش مورد انتقاد است اما این کارخانه و این شکل فعالیت دقیقا آن چیزی است که در مصوبه کارگروه رفع موانع تولید ذکر شده است و ما هم وقتی به گروه پیام اعتراض می‌کنیم، می‌گویند طبق مصوبه پیش می‌رویم و آنچه تکلیف شده را داریم انجام می‌دهیم و من به مدیرکل صمت استان فارس هم گفتم شما باید از ابتدا محکم می‌گرفتید.

سرانجام استاندار فارس با قطع امید از مالکان کارخانه آزمایش از آغاز روند مزایده آن و حضور سرمایه‌گذار جدید خبر داد و گفت: حضور حجت الاسلام منتظری در استان باعث شد جلوی به مزایده گذاشتن کارخانه آزمایش گرفته شود اما با توجه به عدم تعهد مسولان، به اتفاق نظر اکنون جلوگیری از مزایده برداشته شده است و بانک ملت می‌تواند کارخانه آزمایش را به مزایده بگذارد کما اینکه یک سرمایه گذار هم اعلام آمادگی جهت شرکت در مزایده داشته است تا در مرحله اول در زمینه ساخت آبگرمکن، صنایع دستی و ماشین‌های برقی فعالیت کند.

مسیر مزایده آزمایش به دلیل نبود تجهیزات و ماشین آلات و منحصر شدن به ملک در مقایسه با آی تی آی خیلی سریع پیش رفت و بعد از یک بار اعتراض مالک، سرانجام قیمت گذاری انجام و آگهی آن منتشر شد.

آیا با یک مزایده فرمالیته و از پیش شکست خورده روبرو هستیم؟

شروع مزایده کارخانه آزمایش در واپسین روزهای سال جاری آن هم بعد از شکست مزایده کارخانه آی تی آی با مبلغی به مراتب پایین تر، ابهامات بسیاری ایجاد می‌کند.

بیش از هشتصد و‌ سه میلیارد تومان قیمت اولیه و پایه این مزایده است که شرکت کنندگان در گام نخست طبق قانون موظف به واریز یک دهم این مبلغ یعنی بیش از هشتاد میلیارد تومان هستند.

 نگرانی بانک از این جهت است که اگر مساعدتی هم در بحث تسهیل و تقسیط بدهی کند باز منجر به راه اندازی کارخانه و ایجاد اشتغال نشود

وجود چنین مبالغ کلانی در این حراج از اکنون روشن می کند که خریداری حاضر نخواهد شد مگر آنکه از قبل با سرمایه گذارانی که پیش از این اعلام آمادگی کرده بودند برای شرکت در مزایده گفتگو و مذاکره شود و تنها سرمایه‌گذار خریدار آزمایش نیز اکنون در مسافرت خارج از کشور است؛ تدبیری که در مورد آی تی آی اندیشیده نشد و اکنون در مورد آزمایش در حال تکرار است.

مدیریت استان از مزایده‌های بی نتیجه چه هدفی را دنبال می کند؟

در صورت شکست مزایده کارخانه آزمایش که از الان قابل پیش بینی است، بانک به شکل مشاعی مالک کارخانه می شود و برای تسویه مطالبات خود و سایر بستانکاران مجدد موظف به برگزاری مزایده است؛ در حقیقت نتیجه مزایده‌های این روزها تنها تغییر مالکیت از بخش خصوصی به بانک است.

حمیدرضا ایزدی، رییس سازمان صمت استان فارس در این باره به خبرگزاری فارس گفت: با این اتفاق بالاخره آزمایش تعیین تکلیف می شود. بانک هم که نمی‌تواند نگه دارد، باید مجدد به مزایده بگذارد.

وی در مورد احتمال تفکیک شدن کارخانه گفت: باتوجه به مصوبات سفر ریاست جمهوری، امکان تکه تکه شدن و تغییر کاربری کارخانه آزمایش وجود ندارد و بانک هیچ وقت کار را انجام نمی دهد.

ایزدی به جذابیت ملک آزمایش برای سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: بدهی‌های آزمایش پیچیدگی کمتری دارد و نهایت مشکلش با یک بانک است از این نظر برای هر سرمایه‌گذار یک ملک سهل الوصول است و برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد.

کارخانه آزمایش با اعلام ورشکستگی در مرحله تصفیه قرار دارد و بدهی‌های هنگفتی به نهادهای مختلف از جمله بانک ملت، شرکت برق، امور مالیاتی، شهرداری، تامین اجتماعی و بانک ملی دارد که عمده ترین بدهی آن به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان متعلق به بانک ملت است و همچنین به عنوان یکی از اصلی‌ترین بدهکاران تامین اجتماعی ۱۰ میلیارد تومان به این نهاد باید بپردازد

لینک کوتاه : http://ofoghemarvdasht.ir/?p=1417

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.