• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024

اخبار ویژه

پولادمردان وزنه بردار مرودشتی در مسابقات جهانی جوانان اسپانیا امام جمعه موقت  مرودشت گفت : هشت سال دفاع مقدس قطعه بی نظیری از تاریخ اسلام می باشد/دستگاه های خدمت رسان نهضت آسفالت را ادامه دهند امام جمعه مرودشت گفت :هفته وحدت زمان مناسبی برای توجه به مشترکات دینی شیعه وسنی است / شعر وادب فارسی با فرهنگ دینی ما عجین شده است    امام جمعه موقت مرودشت گفت :گلایه امام جمعه موقت مرودشت به قطعی بدون اعلام برق به مردم  / تسریع در پروژه های عمرانی در اولویت دولتمردان قرار گیرد امام جمعه موقت مرودشت گفت :پیاده روری اربعین تداوم مسیر عاشورا است / آزادگان سرافراز ذخائر انقلاب هستند جدول زمانبندی مدیریت اظطراری بار اعلام شد باشگاه کیوکوشین ایچی گکی پرو مرودشت قهرمان مسابقات استانی کیوکوشین شد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت :پرسشگری،مطالبه گری وروشنگری فریاد رسای خبرنگاران است / به جد پیگیر دغدغه های صنفی خبرنگاران واصحاب رسانه خواهم بود

4

کشف کتیبه‌ای جدید درباره نجوم و گاهشماری در مرودشت

  • کد خبر : 1149
  • ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
کشف کتیبه‌ای جدید درباره نجوم و گاهشماری در مرودشت
در نقش رستم از دیرباز نقش برجسته‌های دوره عیلامی، هخامنشی و ساسانی، آرامگاه‌های هخامنشی، ساختمان موسوم به کعبه زرتشت و همچنین سنگ‌نوشته‌های متعددی از دوره‌های تاریخی به جای مانده که هر تماشاگری را سرشار از ذوق و شادی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری افق مرودشت،نقش رستم مرودشت در استان فارس دربردارنده یکی از زیباترین و متنوع‌ترین آثار تاریخی ایران است که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند. در این مکان از دیرباز نقش برجسته‌های دوره عیلامی، هخامنشی و ساسانی، آرامگاه‌های هخامنشی، ساختمان موسوم به کعبه زرتشت و همچنین سنگ‌نوشته‌های متعددی از دوره‌های تاریخی به جای مانده که هر تماشاگری را سرشار از ذوق و شادی می‌کند. اخیرٱ سنگ‌نوشته‌های متعددی بر فراز کوهستان نقش رستم به وسیله پژوهشگران بومی کشف شده که به تدریج در همایش‌ها و مقالات علمی در حال انتشار است.

ابوالحسن اتابکی (پژوهشگر آزاد) درباره کشف این کتیبه‌ها گفت: یکی از این کتیبه‌ها که به اتفاق آقای حبیبی و خانم ابراهیمی کشف نمودیم، سنگ‌نوشته‌ای درباره نجوم و گاهشماری است که در دو سطر کوتاه به خط «پهلوی کتابی» بر روی سنگ‌های هموار کوهستان به نگارش درآمده است. رسم الخط کتیبه و نحوه نگارش آن نشان می‌دهد که این سنگ‌نوشته در اواخر دوره ساسانی به وسیله کاتبان محلی از اهالی شهر استخر یا ساکنان قلعه نقش رستم بر فراز کوهستان نگاشته شده است.

اتابکی بر این باور است که واژه «فراراست» که در این سنگ نوشته به کار رفته در متون اوستایی و پهلوی، تنها برای پیمایش زاویه‌ای آسمان به کار رفته است. وی به استناد از  کتاب «آثارالباقیه و قرون خالیه» ابوریحان بیرونی آشکار می‌کند که واژه فراراست یا معادل آن «ذراع» برای اندازه گیری میان ستارگان، صورت‌های فلکی و فاصله میان دو نقطه که بروی دو نصف النهار قرار گرفته‌اند نیز به کار می‌رفته است. ترجمه این سنگ نوشته که به تازگی در مجله «پژوهشنامه تمدن ایرانی» دانشگاه کرمان به چاپ رسیده، چنین است:

«بیست و دو فراراست (ذراع) شمردن، سوی کنش نافرمانی» 

 

لینک کوتاه : http://ofoghemarvdasht.ir/?p=1149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.